Svar:
Alle tre besvarelser peger på store problemer i hverdagen.
Score'en på 10 i mors besvarelse er således den maksimalt mulige.
Denne score optræder i det danske normalmateriale kun i 4 promille af besvarelserne.
Der er ingen markering med stjerne til højre ud for nogen af spørgsmålene. Det indikerer som tidligere nævnt, at svarene på hvert enkelt spørgsmål ikke afviger meget imellem respondenterne.
FortsætTilbageScore'en på 10 i mors besvarelse er således den maksimalt mulige.
Denne score optræder i det danske normalmateriale kun i 4 promille af besvarelserne.
Der er ingen markering med stjerne til højre ud for nogen af spørgsmålene. Det indikerer som tidligere nævnt, at svarene på hvert enkelt spørgsmål ikke afviger meget imellem respondenterne.
Score for hyperaktivitet/opmærksomhedsvanskeligheder:
Score i mors besvarelse er høj og scores i besvarelserne fra skole og fritidsklub ligger på kanten af det almindelige.
Det kan give anledning til at se nærmere på de enkelte svar.
Læg især mærke til svarene på de tre nederste spørgsmål. Det er dem, der mest direkte relaterer til mulige vanskeligheder mht. styring af opmærksomhed og impulser. Det ses her, at ingen af respondenterne helt afkræfter sådanne vanskeligheder.
Svarene skal ses på baggrund af, at der kan være tale om en vis grad af generel udviklingsforsinkelse.
Der er imidlertid også en anden ting, der skal tages højde for: Det forekommer, at lærere i specialundervisningen undervurderer reelle vanskeligheder, fordi deres opfattelse af det almindelige bliver farvet af, at mange af deres elever har specifikke vanskeligheder.
Især i lyset af svarene fra mor og fra pædagog kan der derfor være grund til at få afklaret lidt mere præcist, hvilke konkrete observationer der ligger bag klasselærens vurdering af pigens ressourcer, når det gælder opmærksomhedsstyring.
FortsætTilbageDet kan give anledning til at se nærmere på de enkelte svar.
Læg især mærke til svarene på de tre nederste spørgsmål. Det er dem, der mest direkte relaterer til mulige vanskeligheder mht. styring af opmærksomhed og impulser. Det ses her, at ingen af respondenterne helt afkræfter sådanne vanskeligheder.
Svarene skal ses på baggrund af, at der kan være tale om en vis grad af generel udviklingsforsinkelse.
Der er imidlertid også en anden ting, der skal tages højde for: Det forekommer, at lærere i specialundervisningen undervurderer reelle vanskeligheder, fordi deres opfattelse af det almindelige bliver farvet af, at mange af deres elever har specifikke vanskeligheder.
Især i lyset af svarene fra mor og fra pædagog kan der derfor være grund til at få afklaret lidt mere præcist, hvilke konkrete observationer der ligger bag klasselærens vurdering af pigens ressourcer, når det gælder opmærksomhedsstyring.
Spørgsmål:
Hvilket billede tegner svarene af pigens formåen i forhold til social interaktion?
SvarTilbageSvar:
Svarene ligner meget hinanden. På tværs af de de sammenhænge, respondenterne ser pigen i, oplever de hende som socialt isoleret. De ser også kun få tegn på, at hun opfatter og reagerer relevant på andres behov.
Ved svær ADHD er det ikke ualmindeligt, at score for vanskeligheder i forhold til jævnaldrende er højere end score for sociale styrkesider i en lærerbesvarelse. (Sådan som det var tilfældet i Case 4).
Det er imidlertid meget usædvanligt at se dette mønster i en forældrebesvarelse.
Blandt andet baggrund af data fra en stor engelsk befolkningsundersøgelse vil man her skulle være meget opmærksom på eventuelle vaskeligheder i autisme-spektret.
FortsætTilbageVed svær ADHD er det ikke ualmindeligt, at score for vanskeligheder i forhold til jævnaldrende er højere end score for sociale styrkesider i en lærerbesvarelse. (Sådan som det var tilfældet i Case 4).
Det er imidlertid meget usædvanligt at se dette mønster i en forældrebesvarelse.
Blandt andet baggrund af data fra en stor engelsk befolkningsundersøgelse vil man her skulle være meget opmærksom på eventuelle vaskeligheder i autisme-spektret.
Spørgsmål:
Ud fra ovenstående svar kombineret med svarene vedr. trivsel og funktion, vil det så være sandsynligt, at pigens vanskeligheder vil svare til en angstlidelse eller en depression?
Se svarTilbageSvar og sammenfatning:
Ja, på baggrund af de nævnte scores vil det umiddelbart være sandsynligt at de formelle kriterier for en diagnose svarende til angst eller depression vil være opfyldte.
Imidlertid afdækker de øvrige oplysninger, at dette meget vel kan være en helt utilstrækkelig beskrivelse af den samlede problemstilling.
Hvis mistanken om vanskeligheder i autisme-spektret kan bekræftes, vil en indsigt i pigens særlige forudsætninger være afgørende for at kunne hjælpe hende bedst muligt.
Til oversigt over casesTilbageImidlertid afdækker de øvrige oplysninger, at dette meget vel kan være en helt utilstrækkelig beskrivelse af den samlede problemstilling.
Hvis mistanken om vanskeligheder i autisme-spektret kan bekræftes, vil en indsigt i pigens særlige forudsætninger være afgørende for at kunne hjælpe hende bedst muligt.